Het kan zijn dat email van een relatie telkens geblokkeerd wordt. Het bericht krijg je dan niet binnen maar wordt in Quarantaine geplaatst. In veel gevallen komt dit door een incorrecte instelling van het email-systeem van de afzender. De afzender lijkt dan vervalst. Dit wordt Spoofing genoemd.
Wat is er aan de hand?
Bij een internet-domein (bijv. code54.nl) kan worden vastgelegd welke computers mail mogen sturen namens dit domein. Deze computers kunnen bijvoorbeeld de computers van Microsoft zijn wanneer je gebruik maakt van Microsoft 365, of die van Google wanneer je emailt met een gmail.com-adres.
Via een zogenaamd SPF DNS-record wordt vastgelegd welke computers geautoriseerd zijn om email te versturen namens een domein. Een SPF DNS-record wordt vastgelegd bij de internet-provider waar de domeinnaam geregistreerd is.
Wanneer een email (bijv. van info@code54.nl) ontvangen wordt, wordt door de ontvanger eerst opgezocht of de computer die het verstuurde wel geautoriseerd was om namens code54.nl emails te versturen. Iedereen kan immers wel zeggen dat de afzender info@code54.nl was, maar hoe weet je of dat ook zo is?
Als dat niet zo is, kun je constateren dat de afzender óf vervalst is, óf de DNS-instellingen niet correct heeft ingesteld.
Vervalste afzenders worden veel gebruikt voor phishing. Bekend zijn de emails die verzonden lijken te zijn door DHL waarbij de ontvanger verleid wordt op een valse link te klikken voor een track-en-trace code.
Wat kunnen we er aan doen?
Er zijn een paar dingen:
- Let op met alles wat je doet omdat de email vervalst kan zijn.
- Informeer de afzender over het probleem met zijn/haar email-instellingen. Als de afzender het probleem zelf niet oplost zal hij/zij steeds meer problemen ondervinden met het verzenden van emails.
- Als een email in quarantaine terecht komt krijg je daar een melding van. Eens per dag ontvang je een email met daarin een overzicht van alle emails die in quarantaine staan. Je hebt daar de mogelijkheid om een email alsnog vrij te geven. Maar wees extreem voorzichtig: emails worden niet zomaar in quarantaine is geplaatst, de kans is heel groot dat het geen legitieme email is.
- We kunnen afzenders die telkens geblokkeerd worden op een uitzonderingslijst zetten zodat die niet meer geblokkeerd wordt. Dit is het digitale equivalent van een zilverpapiertje in de stoppenkast, als de stop er telkens uitvliegt.
Voor meer informatie
- Uitleg over SPF DNS-records: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
- Check SPF DNS-records: https://mxtoolbox.com/spf.aspx of https://www.dmarcanalyzer.com/nl/een-spf-record-valideren/
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren