Het kan gebeuren dat verzonden facturen ontvangen worden als 'ongewenste email', ofwel 'spam'.

Dit komt omdat Tickney veel emails verstuurd, wat voor spamfilters lijkt op nieuwsbrieven / spam. Het is niet alleen dat Tickney veel emails verstuurd, maar voor het versturen van email wordt gebruik gemaakt van de dienst SendGrid, die veel gebruikt wordt door allerlei bedrijven die grote volumes mail versturen. De servers van SendGrid worden daarom door spamfilters niet altijd vertrouwd. 

Voorbeeld van hoe een factuur ontvangen kan worden in Gmail:

KVXc-eYmRxZiEnJFp3gGe3gfl3rVuHKwWQ

Eigen mail-server

Om de kans dat mail van Tickney gezien wordt als spam te minimaliseren, kun je Tickney email laten versturen via je eigen SMTP-server. Zie daarvoor: Eigen Mail-server gebruiken 

De rest van dit artikel gaat ervan uit dat je dit niet doet en de standaard mail-server van Tickney (Sendgrid) blijft gebruiken.

SPF-record

Om de kans dat facturen gezien worden als spam te minimaliseren, dien je SendGrid toe te voegen aan het zogenaamde SPF-record in de DNS-gegevens van je domeinnaam. Het SPF-record geeft aan welke servers mail mogen versturen namens jullie domeinnaam. Als SendGrid daarin niet is opgenomen, is de kans groot dat mail gezien wordt als spam.

De systeembeheerder of internet-provider kan het SPF-record aanpassen. Hoe dit moet staat hier: https://sendgrid.com/docs/glossary/spf/

Afzender toevoegen aan Vertrouwde Afzenders

Wanneer een factuur in de ongewenste email map terecht komt, kan jullie klant zelf ook aangeven dat het geen spam is. De procedure hiervoor is in elke email programma net iets anders, maar overal is het mogelijk om aan te geven dat een afzender "vertrouwd" is, of een email geen "spam" is.