Automatisch doorsturen in Outlook inschakelen

Gewijzigd op Thu, 29 Feb 2024 om 10:50 AM

Als je tijdens bijvoorbeeld een vakantie of bij ziekte in wil stellen dat je email doorgestuurd wordt kan dat door in Outlook op twee manieren, met- of zonder afwezigheidsbericht (Out-of-office).


Methode 1, zonder afwezigheidsbericht:

  1. Selecteer op het lint het tabblad Start en selecteer in de sectie Regels > Regels beheren & Waarschuwingen beheren.

  2. Controleer op het tabblad Email Regels of Wijzigingen toepassen op deze map is ingesteld op het e-mailadres waarmee u wilt beginnen.

  3. Selecteer Nieuwe regel.

  4. Selecteer onder Beginnen met een lege regel de optie Regel toepassen op berichten die ik ontvang. Selecteer Volgende.

  5. Selecteer Volgende, zonder voorwaarden te selecteren of de beschrijving van de regel te bewerken. Bevestig vervolgens dat deze nieuwe regel moet worden toegepast op elk bericht dat u ontvangt.

  6. Selecteer onder Stap 1: selecteer actie(s)het doorsturen naar personen of openbare groep en het verwerken van regels beëindigen.

  7. Selecteer onder Stap 2: bewerk de regelbeschrijving de koppeling personen of openbare groep

  8. Selecteer in het dialoogvenster de geadresseerde(n) uit de lijst met contactpersonen waarnaar u wilt doorsturen. Voer vervolgens het e-mailadres in waarnaar u al uw e-mail wilt doorsturen, zodat het adres in het vak Aan onderaan staat. Selecteer OK

  9. Selecteer Voltooien, selecteer vervolgens Toepassen en selecteer vervolgens OK.

  10. Controleer vervolgens of berichten doorgestuurd worden door een mail te sturen aan jezelf.


Na je vakantie kun je de regel uitschakelen of verwijderen door stap 1 en 2 te volgen, en vervolgens het vinkje weg te halen (1) of voor Verwijderen (2) te kiezen.


Methode 2, mét afwezigheidsbericht:


  1. Klik in Outlook op Bestand.
  2. Kies voor Automatische antwoorden.
  3. Kies in de pop-up voor Automatische berichten verzenden.
  4. Schakel het selectievakje Alleen tijdens dit tijdsbereik verzenden in en voer vervolgens een begin- en eindtijd in om aan te geven in welke periode automatische antwoorden moeten worden verzonden.
    Als je geen periode instelt, blijft het automatische antwoord aan staan totdat je het uitschakelt door Geen automatische antwoorden verzenden te selecteren.
    Pas Op! Er zijn twee tabbladen, voor antwoorden binnen en buitje je organisatie
  5. Klik daarna op Regels en in de pop-up die geopend word op Regel toevoegen.
  6. Kies bij Verzonden aan voor Rechtstreeks aan mij verzonden en eventueel voor Naar mij gekopieerd (CC)
    Kies bij Doorsturen of Kopiëren naar en vul daar het emailadres van je collega in.

  7. Klik twee maal op OK, en test je instellingen vervolgens door jezelf een mail te sturen vanuit een privé-emailadres.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren